Firmy komunalne takie jak Autobahn GmbH dążą do tego, aby cały proces utrzymania infrastruktury drogowej był realizowany płynnie i efektywnie z ekonomicznego punktu widzenia. Poszukują zatem najbardziej opłacalnych rozwiązań. System wymiennych nadwozi umożliwia maksymalne wykorzystanie zaledwie jednego pojazdu komunalnego przez cały rok. We Wschodnich Niemczech pracuje łącznie 6 samochodów z wymienną na posypywarkę zabudową KH-KIPPER. Zabudowy zostały bez opóźnień dostarczone i zamontowane przez lokalną firmę zabudowującą Fafame – Falkenrehder Fahrzeug- und Metall GmbH – z Ketzin obok Berlina, tak więc firma komunalna mogła skutecznie walczyć ze śniegiem i gołoledzią w zakończonym właśnie zimowym sezonie 2020-2021.
Zamiana jednej zabudowy na drugą jest stosunkowo prosta i trwa zaledwie kilkanaście minut. Ze względu na zwartą budowę oraz bezpieczeństwo niezbędne są do tego 2 osoby. Nieużywana w danym momencie zabudowa samowyładowcza lub posypywarka spoczywa na 4 lekkich nogach podporowych umożliwiających przechowywanie urządzenia po zakończeniu sezonu zimowego lub letniego.
Dzięki zawieszeniu pneumatycznemu kierowca podnosi zawieszenie w najwyższe możliwe położenie. Po zwolnieniu blokad i rozłączeniu przyłączy hydraulicznych, pneumatycznych i elektrycznych, kierowca opuszcza zawieszenie. Wtedy może odjechać podwoziem. Na podwoziu można wtedy zamontować inny zabudowę / inny element systemu wymiennego, po tym gdy opisane wyżej czynności zostaną wykonane w odwrotnej kolejności.
Podłoga zabudowy trójstronnej wykonano ze szwedzkiej stali HARDOX i STRENX na burtach. Ze względu na agresywne działanie soli, skrzynia przed lakierowaniem została poddana cynkowaniu zabezpieczającemu ją przed korozją. Podobnie rozkładane stopnie ułatwiające dostęp do skrzyni i nogi podporowe.
Otwieranie burt bocznych w dół ułatwia wspomaganie sprężynowe. Burty boczne w razie potrzeby, można całkowicie zdemontować. W skład dodatkowego wyposażenia samochodu wchodzą m. in. rozsuwane drabinki pod podłogą oraz 5 par uchwytów do mocowanie ładunków wewnątrz skrzyni, a także 1-obwodową hydraulikę pod przyczepę samowyładowczą.
Do układu hydraulicznego wlano olej biodegradowalny. Biooleje spełniają te same role co oleje i smary pochodzenia petrochemicznego, ale w odróżnieniu od nich nie powodują skażenia środowiska. Podpodłogowy siłownik hydrauliczny pokrywa chromowana powłoka, co uodparniając go na korozję, zwiększa trwałość uszczelnień i całego urządzenia.
Wykorzystywana na danym samochodzie posypywarka Küpper-Weisser pod zimowe utrzymanie dróg wyposażona jest w zbiorniki na sól i solankę.
Firmy działające w obrębie miast potrzebują bardzo uniwersalnych produktów, do wielu zadań, dlatego zwrotne 3-osiowe posiada żuraw HIAB na tylnym zwisie.
Następne zamówienie kolejnych 4 sztuk dla firmy Autobahn GmbH na lata 2021-2022 jest już w toku.
KH-KIPPER oferuje także system wymiennych nadwozi w kombinacji zabudowa samowyładowcza i betonomieszarka. Sposób działania podobnego systemu obrazuje poniższy film.