Dlaczego firmy wydobywcze wybierają wywrotki drogowe?

rich result of Google's SERP when searching for 'карьерные самосвалы'
Rosja – lider w wydobyciu diamentów

Diamenty to naturalne bogactwo, które nie traci na swojej wartości na przestrzeni wieków. Największe pokłady diamentów znajdują się na terenie Rosji, która jest liderem w ich wydobyciu. To właśnie do testów w prawdziwych warunkach jednej z największych kopalń odkrywkowych diamentów w Rosji przeznaczona jest wywrotka SCANIA HAGEN XL 8×4 z zabudową KH-KIPPER. Wzmocniona kopalniana zabudowa W1MV przeznaczona jest do przewozu skalnej masy w różnorakich warunkach klimatycznych w wyrobiskach odkrywkowych surowców naturalnych. Kopalniane zabudowy polskiego producenta pracują już na całym świecie, między innymi, w takich krajach jak Rosja, Ukraina, Kazachstan, Kirgistan, Uzbekistan przy wydobyciu złota, gipsu, węgla lub materiałów niemetalicznych.

Mniejsze koszty zakupu i przygotowania infrastruktury

Zacznijmy od początku. Dlaczego do transportu skał osadowych rosyjskie kompanie górnicze decydują się właśnie na wywrotki drogowe? Przede wszystkich dlatego, że jedna wywrotka sztywnoramowa i odpowiadająca jej klasie duża ładowarka kosztują znacznie więcej niż kilka wywrotek nawet na wzmocnionych podwoziach i mniejszych ładowarek. Zużycie paliwa i koszt części zamiennych, w tym podlegających nieustannemu zużyciu opon, są również mniejsze w stosunku do wywrotek przegubowych.

Wywrotki drogowe charakteryzują stosunkowo niewielkie rozmiary. Ponieważ szerokość samochodów ciężarowych jest mniejsza, niż klasycznych wywrotek kopalnianych, potrzebują one mniej szerokich dróg technologicznych. To znaczna rezerwa dla zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych, w końcu przy organizacji takiej drogi i głębokich kopalniach konieczne jest usunięcie ogromnej ilości skał.

Większa mobilność

W przypadku awarii samochodu ciężarowego, na miejsce usterki przyjeżdża mobilny serwis, a jeśli nie ma możliwości wykonania naprawy na terenie kopalni, samochód wyjeżdża na drogę publiczną. Wywrotka drogowa jest bardziej uniwersalna niż wysokospecjalistyczna kopalniana. Po zakończeniu pracy w jednej kopalni, samochód może bez jakichkolwiek przeszkód na własnych kołach po najzwyklejszej drodze pojechać na nowe miejsce pracy choćby na drugi koniec kraju. A duża wywrotka kopalniana wymaga wcześniejszego rozłożenia na części, dowiezienia do drogi kolejowej, a następnie transportu pociągiem do nowego miejsca pracy, gdzie ponownie należy ją złożyć. Przy czym zabudowę, zespawaną podczas montażu z kilku części, najprawdopodobniej będzie trzeba postawić w dotychczasowym miejscu.

Zmniejszeniu okresu przestoju

Wywrotki kopalniane pracują w trybie całodobowym. Jeśli awarii ulega wywrotka drogowa, to z obiegu wyłączone jest zaledwie 21-25 m3. Rozwinięta sieć serwisowa większości producentów podwozi i dostępność części zapasowych na magazynach wpływ także na skrócenie okresu przestoju. Czas remontu samochodu jest krótszy w porównaniu do wywrotki sztywnoramowej.

Zabudowa

Branża górnicza wymaga szczególnie niezawodnego i wytrzymałego sprzętu.

Im większa ładowność wywrotki, tym większa jej efektywność. Niska masa własna skrzyni pozwala na obniżenie kosztów eksploatacyjnych i zwiększenie produktywności przy transporcie. Objętość skrzyni wynosi 21-25 m3 – ładowność samochodu waha się w granicach 30-40 ton.

W trakcie przewozu ładunku o dużej frakcji skrzynia podlega ciągłemu zużyciu. Dlatego do jej wykonania stosuje się wytrzymałą szwedzką stal HARDOX. Stal cechuje duża odporność na ścieranie i skuteczna ochrona przed uszkodzeniami.

Skuteczna ochrona opon

Możliwość pokonywania trudnodostępnych miejsc to zaleta eksploatacji pojazdów kopalnianych. Przy pracy z urobkiem skalnym opony podlegają nieustannemu zużyciu, w tym przez obsypujące się ze skrzyń odłamki. Ostre kamienie zatrzymujące się między kołami wywrotek pracujących w kopalniach mogą przebić koło, przy czym opony to jedne z najdroższych opon. Aby kamienie nie wpadały między koła, zabudowy kopalniane KH-KIPPER posiadają specjalne noże do ich wybijania, które wydłużają okres eksploatacji opon i ograniczają kosztowne naprawy.

Tylne chlapacze wywrotek górniczych W1MV wykonane są z mocnej gumy. Elastyczne chlapacze nie są narażone na odkształcenia plastyczne i nie odrywają się tak często jak aluminiowe lub stalowe. Kamienie odbijają się od nich, a w przypadku uszkodzenia łatwe je podmienić. Specjalne stalowe nakładki wzdłuż burt bocznych nie pozwalają kamieniom spadać i odbijać się od kół i podwozia w trakcie załadunku wywrotki ładowarką i transportu.

Światła tylne zawieszone są na gumach. Takie mocowania niwelują wibracje powstające podczas jazdy. Kratka ze stali nierdzewnej ochrania światła przed uszkodzeniami.

Bezpieczeństwo pomimo trudnych warunków klimatycznych

Surowce naturalne wydobywa się w Rosji przez cały rok, również zimą. Niskie temperatury utrudniają eksploatację, szczególnie podczas opadów śniegu, mgieł lub gołoledzi. Szczególnie zimą z powodu wilgotności, urobek skalny niekiedy przymarza do skrzyni. Przyklejaniu się lepkich materiałów zapobiega specjalny kształt skrzyni, pochylona przednia burta i podgrzewanie podłogi spalinami. Urobek wysypuje się całkowicie, a wyładunek jest łatwiejszy i bezpieczniejszy.

Punkty smarne zlokalizowane są w łatwo dostępnych miejscach. Ułatwia to konserwację i zwiększa bezpieczeństwo, bo kierowca nie musi wspinać się na zabudowę.

Różne kopalnie – różne rozwiązania

Duży daszek w skalnych wywrotkach zakrywa praktycznie cały dach kabiny chroniąc ją oraz kierowcę przed kamieniami spadającymi w trakcie załadunku.

Wywrotki kopalniane to jedne z największych samochodów, ale niekiedy miejscowe warunki, w których pracują, zmuszają do szukania nowych rozwiązań. Niekiedy z powodu ograniczonej wysokości wyładunku, zamiast jednego dużego dachu osłaniającego całą kabinę, na wywrotkach danego typu montuje się skrócony daszek i dodatkowe oddzielne zabezpieczenie na kabinie. Eliminuje to wpadanie ładunku w przestrzeń między kabiną i skrzynią i uszkodzenie jej przy załadunku wywrotki ładowarką. Dzięki takiemu rozwiązaniu wysokość wyładunkowa wynosi nawet 1,5 m mniej niż w standardowym wariancie.

Skrzynię na podwoziu 8×4 wykonano zgodnie z wymaganiami zamawiającego – wysokość wywrotki nie mogła przekraczać 3 400 mm. Tutaj wysokość wynosi 3 300 mm, a wysokość burt 1 650 mm.

Szeroko otwierana tylna burta zamykana jest za pomocą lin po jednej z każdej strony. Podłoga, uniesiona w tylnej części, nie pozwala na wypadanie materiału w czasie jazdy po pochylonej powierzchni – szczególnie ładunku o niskiej frakcji.