Naczepy bezramowe – prostota i wielofunkcyjność

Budowa dróg i innych obiektów infrastrukturalnych wiąże się z poruszaniem środków transportu po trudnym i niestabilnym terenie. Koła grzęzną w błotnistym terenie bądź wyładowanym ze skrzyni materiale. Kierowcy borykają się z problemem odjechania od miejsca wyładunku, bo nie mając obciążenia na osi napędowej koła tracą przyczepność. Szczególne warunki wymagają odpowiednich rozwiązań technicznych. Koncepcja naczepy N30 W1U czerpie inspirację z rynku amerykańskiego, by być może wkrótce zadomowić się na dobre na europejskich drogach.
 
Innowacyjną naczepę N30 W1U stworzono głównie do przewozu sypkich materiałów stosowanych w budownictwie, takich jak piasek lub żwir. Ale transport to nie jedyne zadanie jakiemu naczepa jest w stanie sprostać. To co odróżnia ją od europejskich odpowiedników rynkowych to możliwość równomiernego rozłożenia materiału na drodze bezpośrednio ze skrzyni. Cienka 5-centymetrowa warstwa może zostać rozsypana bez użycia dodatkowego sprzętu! Skraca to czas wykonania projektu, a koszty budowy ulegają obniżeniu.
 
Charakterystyczny kształt skrzyni 28 m3 przypominający odwróconą literę Ω (omega) zapobiega przyleganiu lepkiego materiału wewnątrz przestrzeni ładunkowej oraz skraca czas rozładunku.
 
Skrzynia unikatowej naczepy samowyładowczej zamontowana została bezpośrednio na tylnym wózku. Umożliwia to łatwy wyjazd z grząskiego terenu lub wyładowanego materiału. W przypadku braku nacisku na osie napędowe niekiedy kierowca napotyka problemy z odjechaniem. Tutaj opuszczając naczepę automatycznie popycha ona ciągnik do przodu.
 
Po wysypaniu ładunku ze skrzyni naczepa automatycznie przesuwa się do przodu robiąc miejsce dla wysypywanego materiału. Dzięki wyjątkowej konstrukcji pojazd jest bardziej mobilny bez potrzeby stosowania lepszego napędu ciągnika.
 
Naczepę wyróżnia także możliwość łatwego nawracania na niewielkiej powierzchni. Po podniesieniu skrzyni odległość pomiędzy naczepą ciągnikiem ulega zmniejszeniu, przez co cały zestaw zajmuje mniej miejsca. Dlatego też wyładunek materiału na zakręcie drogi nie stanowi dla kierowcy większego problemu.
 
Konstrukcja bezramowa wpływa także na redukcję masę pojazdu bez wpływu na jego wytrzymałość. Tradycyjna rama jest zastąpiona ramą z przegubami tworzącą w czasie wywrotu przestrzenną konstrukcję. Takie rozwiązanie zwiększa sztywność i stabilność podczas wyładunku znacznie lepiej niż w przypadku tradycyjnej naczepy. Większa ładowność pojazdu wynika z braku konieczności stosowania ramy pośredniej.
 
Optymalny kompromis pomiędzy wagą a wytrzymałością osiągnięto dzięki zastosowaniu w produkcji wysokogatunkowego trudnościeralnego aluminium. Skrzynie aluminiowe, podobnie jak stalowe, cechuje duża trwałość i odporność na zużycie, a ich zdecydowaną przewagą jest mniejsza waga.
 
W przypadku utraty stabilności podczas wyładunku pojazd mógłby ulec przewróceniu stwarzając zagrożenie zdrowia i życia kierowcy lub postronnych osób. Bezpieczny, bo stabilny wyładunek zapewnia nisko usytuowany środek ciężkości skrzyni. Wyładunek dodatkowo stabilizuje rama pomocnicza łącząca płytę sprzęgową z centralną częścią skrzyni.
 
Praktyczne rozwiązania zawsze ułatwiają obsługę i komfort pracy. Naczepę wyposażono w plandekę obsługiwaną z poziomu ziemi, która pozwala w stosunkowo krótkim czasie przykryć i odkryć przewożony ładunek. Brak potrzeby wchodzenia na skrzynię zwiększa bezpieczeństwo i pozwala uniknąć wypadków.

Galeria